Yksi maailman luotettavimmista taksijärjestelmistä romutettiin

13.03.2019 19:44

Suomessa toimi vuosikymmeniä yksi maailman luotettavimmista taksijärjestelmistä. Heinäkuussa 2018 voimaan tullut uusi liikennepalvelulaki muutti kaiken. Lain seuraukset ovat karua kertomaa, mitä tapahtuu kun hyvin palvellut järjestelmä uhrataan sokean markkinauskon alttarilla.

Ennen lain voimaantuloa ministeritasolta vakuuteltiin, että lupien vapauttamisen myötä taksien hintataso laskee ja saatavuus paranee. Näin ei valitettavasti käynyt ja taksiautoilijoiden ja matkustajien epäilyt kävivät toteen. Vaikka lainuudistuksen oletettavista haittavaikutuksista oli tietoa naapurimaastamme Ruotsista, varoittavat esimerkit kaikuivat kuuroille korville.

Tuoreen tutkimuksen mukaan heinä-joulukuussa taksien hinnat ovat nousseet koko Suomessa yli 7 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla luku on lähes 15 prosentin tuntumassa. Pienillä paikkakunnilla ja haja-asutusalueilla hinnat eivät ole merkittävästi nousseet, mutta asiakkaan kannalta saatavuus on todella heikkoa.

Aikaisemmin taksin sai ympäri Suomea joka päivä 24/7, koska lakiin oli kirjattu päivystysvelvollisuus. Nyt käytännössä pienillä paikkakunnilla ei saa taksia ollenkaan hiljaisina aikoina. Taksien heikosta saatavuudesta ei ole taksiyrittäjiä syyttäminen. Taksiyrittäjät ovat joutuneet sopeutumaan uuden lain ikeen alle. Kannattavuuden puuttuessa ei ole toimintaedellytyksiä päivystää. Hämmentävän tilanteesta tekee se, että tämä kaikki on tapahtunut aiemmin maaseudun palvelujen puolustajana tunnetun Keskustapuolueen vahtivuorolla.

Toinen merkittävä muutos oli vapaa hinnoittelu. Aikaisemmin hintakaton ollessa voimassa hinta oli sama ympäri maata. Nyt asiakkaan on autoon istuessaan mahdotonta tietää paljonko kyyti todellisuudessa maksaa. Lähtömaksu ja kilometrihinnat ovat pääsääntöisesti jopa halventuneet, mutta uusi laki mahdollistaa ajan hinnoittelun perinteisen taksan ohessa. Mittareita ei tarvitse enää sinetöidä ja hintaa voi muuttaa vaikka tunnin välein. Tämä ruokkii harmaata taloutta, mikä aikaisemmin tiukan sääntelyn vuoksi on ollut lähes mahdotonta.

Uusi sähköinen Kela-kyytien välitysjärjestelmä otettiin käyttöön vuonna 2014. Järjestelmä toimi vähintäänkin kelvollisesti ja kyytien yhdistelyjen ansiosta Kela säästi useita miljoonia euroja vuodessa. Liikennepalvelulain muutoksen myötä Kela päätti kilpailuttaa kyydit uudestaan. Kilpailutus oli Kelalle täydellinen katastrofi ja palvelu on ollut täysin ala-arvoista. Alalle syntyneet uudet suuret taksiyhtiöt voittivat kilpailutukset monilla paikkakunnilla. Näiden yritysten kuljettajaksi pääsyn edellytyksenä on, että kuljettaja hyväksyy sopimusautoilijana korkeat kuukausimaksut ja provisiot, jotka vievät aimo annoksen leivästä.

Epäterve kilpailu on vallannut alaa ja satoja kokeneita yrittäjiä on lopettanut, sillä liiketoimintaedellytykset alalla ovat menneet vahvasti pakkasen puolelle. Totaalista paluuta entiseen ei ole, mutta hintakaton ja päivystysvelvollisuuden palauttaminen vakiinnuttaisi taksialan takaisin palvelemaan niin yrittäjiä kuin asiakkaitakin.

taksilaki

Blogi
© 2019 Eemeli Lehtinen